Ski Resort
Divcibare Ski Resort
Divcibare Ski Resort
Početna stranaValjevske vestiPozitivaMladiKulturaSportBlogFoto danaNa kafici saAdresarKontakt
Pratite nas preko Facebook-a  Pratite nas na Twitteru  Rss
Divcibare Ski Resort
Divcibare Ski Resorr

VALJEVSKO BLOGOVARANJE

O balkanskoj omladini i njenoj potrebi za religijom

Objavljen od Boško
Boško
Boško još nije napisana biografija
Korisnik je trenutno offline
na četvrtak, 08 decembar 2016
in KULTURA 44 Komentara
Прочитах ово па ко велим да заједно проширимо нека знања

O balkanskoj omladini i njenoj potrebi za religijom
Jedan od možda najzloupotrebljenijih „citata“ koji je postao uvrežen i među ovdašnjom (balkanskom) samozvanom intelektualnom elitom, jeste onaj Marksov u kojem on navodno kaže da je „religija opijum za mase“. Marks, uistinu, tom rečenicom završava svoju misao o fenomenu religioznosti, u tekstu Prilog kritici Hegelove filozofije prava, ali ta rečenica izvorno nikako ne znači ono što lokalna, liberalna „elita“ tendenciozno uzima kao prevashodnu istinu te Marksove misli. Budući lozinka u govoru privilegovanih „pametnjakovića“, iskaz da je „religija opijum za mase“, zadobio je funkciju razlučivanja obrazovanih od neobrazovanih, racionalnih od iracionalnih bića, onih koji su svet razumeli u punoj sili čovekovih kognitivnih kapaciteta, od onih koji taj isti svet još uvek shvataju na primitivan način; na koncu, taj iskaz je počeo da funkcioniše kako bi razlučio umne od bezumnih, pametne od glupih, one koji su razumeli istinu čovekovog postojanja, od onih kojima ta istina, zbog njihove urođene nazadnosti, nikako nije dostupna. Takvo tumačenje Marksa, najmanje ima veze sa samim Marksom, a najviše sa liberalnom retorikom dominacije nad onom, zapravo nevidljivom, većinom potlačenih i eksploatisanih, i njenim spontanim verovanjima, mišljenjima i praksama, prema kojim tumačenjima se ta većina, uvek iznova ispostavlja kao jedini krivac za to što živi život nedostojan življenja – nekad je kriva jer veruje u boga, nekad jer preferira nekvalitetne kulturne sadržaje, a nekad jer se ne buni umesto svih nas, nego ćuti i trpi.
Izvorno, pomenuti Marksov citat glasi: „Religijska patnja je, istovremeno, izraz stvarne patnje i protest protiv te patnje. Religija je uzdah potlačenog stvorenja, srce sveta bez srca, duša u bezdušju. Religija je opijum za mase“. I to, opijum kao lek, kao analgetik, a ne kao opijat koji troše zaludni, primitivni i zabludeli. Kakav je to „svet lišen srca“, svet „bezdušja“ o kom Marks piše, u kojem svetu život onih koji su najizloženiji tom bezdušju – svih onih nemilosrdno eksploatisanih i ugnjetenih - nema način da bude proživljen drugačije nego tako što će da pribegne religiji kao jedinoj spasonosnoj i utešnoj slici sveta? Pitanje o tom i takvom svetu, liberalna kvazi-pamet nikako nema interes da sebi postavi, već, pre, umesto o strukturi kapitalističkog društva, voli i ima interes da umišlja nazadne pojedince, koji svi skupa, jesu tek puka svetina u odnosu na koju je ona mera svih stvari.
Čitava jedna generacija koja je stasala u periodu famozne tranzicije, na svom idejnom obzorju ima upravo i samo religiju kao prvo i poslednje ishodište smisla, specijalno onaj njen većinski deo koji nije imao tu privilegiju da se obrazuje i putuje po belom svetu, a koji je, logično, zbog nedostatka te privilegije, prvi završio u raljama nemilosrdne eksploatacije, mahom radeći u sferi uslužnih delatnosti, za dnevnice ispod elementarnog minimuma za opstanak. Protiv tih ljudi, onaj nešto privilegovaniji sloj našeg društva, koji za sebe po automatizmu voli da misli i da je bitniji i pametniji, nakon što je opslužen i namiren od strane ovih prvih, manje važnih, odluči da ima nešto, neretko samo zbog njihovih masnih brojanica koje nose na zglobovima ruku, manevrišući ajncerima sa produženim espresom za gospodu. Nekad u njima vide klerofašiste, nekad primitivni i neobrazovani ološ, ali nikad ono što im nije u interesu da vide, a što je možda najnazočnije od svega – ljude koji rade za minimalac, bez ikakve egzistencijalne izvesnosti, koji krpe kraj s krajem, u čemu im jedino taj bog, kladionica, teretana, fudbalska utakmica i subotnji lumperaj, eventualno, mogu pomoći.
Drugu stranu, međutim, jednog istog fenomena, čini ona konzervativna „elita“ koja pokazuje navodno razumevanje za te religijske sklonosti balkanske omladine, pa im, neretko, umesto emancipatorne priče o hrišćanskoj univerzalnosti, recimo, serviraju partikularne, izrazito nacionalistički intonirane narative, čime konfesionalnu pripadnost koriste u svrhe postizanja etničke kohezije. Odmah zatim, važnu ulogu uzimaju i sportske manifestacije koje postaju ono mesto gde taj balkanski, ekspolatacijom iznureni podmladak, koji nije uspeo da za sebe nađe odgovor na pitanje o uslovima vlastite egzistencije – jer za taj odgovor, na njegovom misaonom obzorju, zahvaljujući intelektualnim „elitama“ i jednih i drugih tabora, nije bilo nikakvih naznaka – počinje u višku da se identifikuje sa nacijom, upravo preko sportskih nadmetanja i uspeha, u kojima, inverzno, kao u ogledalu, vidi sliku onog sebe sa mogućnošću za superiornost i dostojanstvo, koja mu mogućnost u eksploatacijom određenoj svakodnevici realno nedostaje.
Po tom mehanizmu – pojednostavljeno ali ne i banalno govoreći – možemo reći da dobijamo uvek aktuelan nacionalistički antagonizam među balkanskom omladinom, koja u svom iskustvu gotovo da i nema sećanje na ratove devedesetih, ali koja upravo zbog tog nedostatka kao da podleže višku odgovornosti i obaveze da bude nauznak spremna ili za dom, ili za četništvo, ili za nekakav islamski, ne manje sumanut projekat. Dok liberalni prosvetitelji svih strana, ujedinjeno, tu balkansku omladinu uporno mire (što neretko umeju pristojno i da naplate od raznoraznih fondacija), držeći je tako, zapravo, uvek u potencijalnom sukobu, a sve pod paravanom „kulture sećanja, prevencije radi“, dotle joj ovi drugi ispiraju mozak mitovima i pravdom koja će u konačnici biti namirena, ako ne na zemlji, a ono svakako na nebu, gde se definitivno svode svi računi, i to uvek na korist nekakvih nas.
Za to vreme, neki omladinci u Beogradu, Sarajevu ili Zagrebu, sasvim svejedno, u noćnoj smeni, sa sve religijskim simbolima i tetovažama po sebi, čekaju da im „prođu“ tiketi sportske prognoze, ni ne sluteći da im u tom čekanju prođe i mladost. Onaj ko u njima vidi ultra-nacionalističku ološ, isti je kao onaj je koji tu ultra-nacionalističku ološ proizvodi, i između ta dva stanovišta, koliko god da idejni protagonisti jednog ili drugog stanovišta to želeli, ne postoje, zapravo, bitne razlike.
Predrag Branka Rezupč
Ključne reči: Nema ključnih reči

Komentari  

 
+8 #1 turista 08-12-2016 12:11
Vidis Bosko,svako zlo ima svoje dobro.Da se nisam nalupetao za halu,nikada ne bi napisao ovako dobar blog.Je li tako?bravo
Citiraj
 
 
+11 #2 M. Mićko 08-12-2016 14:49
Mnogo široka tema za diskusiju, obuhvata minium pola veka istorije.
Citiraj
 
 
+6 #3 posetilac 08-12-2016 17:48
A sta si ti to turista pogresio.Sve sto si napisao sve je tacno.Da nije ovaj kokosinjac napravljen ovakav i tada,Valjevo bi odavno vec imalo pravu halu.Ova hala nikada nije dobila upotrebu dozvolu,a protivpozarna policija nikada nije usla u nju.Prema tome odlican komentar ,,turista,,sve pogodjeno.A i ovaj blog,pojma nemam sta je hteo poisac da kaze.
Citiraj
 
 
+7 #4 Posmatrač 08-12-2016 20:29
Ovo je prvi put na Portalu da je neko priznao da se nalupetao ("turista").

Čestitam ! Hrišćanski potez . Ima još razumnih ljudi.
Citiraj
 
 
+5 #5 posetilac 08-12-2016 23:21
Da,turista je priznao,samo Bosko nikada nista ne priznaje.E to je velika razlika izmedju vernika i nevernika.Premda ja kazem da se turista uopste nije ,,nalupetao,,na protiv,izuzetno dobar i tacan komenatr.Bas sam radoznao sta misli Posmatrac o ovoj hali kokosinjcu?
Citiraj
 
 
-6 #6 bosko 10-12-2016 08:30
Видиш Посетиоче шта је он признао? "nikada ne bi napisao ovako dobar blog.Je li tako?bravo". У опште није укапирао да ја нисам то написао. Превидео је "Прочитах ово па ко велим да заједно проширимо нека знања". Овај текст није о хали. И ти и он не схватате зашто сам ја то "турио" кад за то уопште нисам имао потребе у претходном тексту.
Молим вратите те се на текст. Да ли сте га уопште схватили?
Citiraj
 
 
+1 #7 posetilac 10-12-2016 18:17
Itekako je u temi,i ovde se radi o veri,i pokazuje kako pravi vernik reaguje.Priznaje svoju gresku,dok nevernici nista ne priznaju.Kako ce i ko pisati o veri,stvar je pisca teme,ili orepisivaca neke verske teme. Nasa vera poziva na pokajanje,sto joj i jesten zadatak,koji je upravo pokazao turisata,iako ja i dalje ne mislim da je napravio gresku.NAPROTIV
Citiraj
 
 
+4 #8 posetiolac 11-12-2016 00:07
Sto se tice omladine i vere,ona je jako dobro odredjena,i njima nije potrebno tudje misljenje,kvazi filosofa,niti slicnih tekstova.
Citiraj
 
 
-7 #9 bosko 11-12-2016 07:42
Да ли си ти посетиоц пао са Марса?
Причај ми да ли се кају они што проповедају кајање? Педофили, лопови и остала мантијашка братија. Или можда покајање важи само за јаднике, као што смо ти и ја. Зато немој бити тако добар и сјетовати друге.
Зашто ти не опростиш мени него ме блатиш, мада ме такви као ти не могу испрљати.
Citiraj
 
 
+5 #10 posetilac 11-12-2016 09:43
Ja sam ti oprostio,jer ne znas sta cinis.Nego ti meni neces da oprostis,jer sam u pravu.A svi ti gore pobrojani, nemaju veze sa verom,nego sa nekim drugim stvarima.Zato nece niti se kaju.
Citiraj
 
 
+5 #11 R.Pecelj 11-12-2016 21:22
Vladika Nikolaj Velimirović :

"Reći za jednu veru ili jednu filozofiju da sadrži svu istinu isto je što i reći da sve druge vere i filozofije sadrže sve zablude. Od ove brutalnosti retko je kad slobodna velika masa ljudi. A zadobiti ovu slobodu znači učiniti jedan divovski korak ka veličini, ka božanstvu."
Citiraj
 
 
+5 #12 R.Pecelj 12-12-2016 12:48
Vladika Nikolaj Velimirović :

"Posvednevno ljudi žive i opšte više verom nego ičim drugim. U gostionici čovek ruča s verom da u jelu nije otrov, spava u postelji s verom da pod jastukom nisu škorpije, prima na pijaci banknotu s verom da nije lažna, kupuje u dućanu šibicu s verom da nije vlažna, iznajmljuje kočiju s verom da će ga kočijaš odvesti tamo gde treba, putuje železnicom s verom da je vozovođa normalan čovek, koji ne misli na samoubistvo. Težak seje žito s verom da će seme nići. Čobanin goni stado na pašu s verom da mu trava nije preko noći usahla. Žena žuri s krčagom na izvor s verom da iz njega voda još teče. Škola počiva na veri učenika i učitelja. Država počiva na veri građanina u građanina i u vlast. Brak postoji na veri, u dobronamernost obe strane. Prijateljstvo postoji na veri u iskrenost obe strane.

Vera čovekova nije drugo nego otvaranje vrata duše i dopuštenje Bogu da uđe?"
Citiraj
 
 
+5 #13 posetilac 12-12-2016 14:11
Evo ti sad druze Bosko,i to tvoj drug,kako ga ti zoves Rasa.Sta sada kazes na ovo?
Citiraj
 
 
-5 #14 bosko 12-12-2016 14:41
Па кад пишеш, ово то радиш са вером да је све истина. Али кад се деси нешто супротно од твоје вере па страдају стотине, а понекад и стотине хиљада, верујућих људи од цунамија, као пре пар година у Индонезији, кога треба кривити. Или кад се након кише обруши камење на пругу па људи страдају, онда ми се чини да је улога вере била лажна.
Свака вера је недостатак знања.
Поставио сам питање Вернику па и теби. "Шта је то душа" кад може да се отвори?
Citiraj
 
 
+3 #15 posetilac 12-12-2016 15:32
Dusa je ono sto cini coveka covekom.Ima ona narodna,dva bez duse,treci bez glave.Valjda si sada razumeo.Pametnom dosta
Citiraj
 
 
+3 #16 R.Pecelj 12-12-2016 16:02
Citiranje posetilac:
Evo ti sad druze Bosko,i to tvoj drug,kako ga ti zoves Rasa.Sta sada kazes na ovo?


Па шта ћу, морам неке ствари да му објасним. Греота је иксану не помоћи да нешто научи, да не остане слеп код очију. :lol:

Пита ме "Шта је то душа". Па ево у најкраћим цртама :

Представа о души као нематерјалном али суштинском и бесмртном делу човека настала је у прадавна времена. Проблем душе третиран је с' разних филозофских гледишта: супстанцијалист ичке, динамичке
теорије, теорије идентитета душе и тела, теорија актуализма; супротно њима су теорије што поричу постојање душе у било ком облику.

Душа је нематерјални аспект или есенција особе, спојена са телом током живота, а која се у смрти одваја. Концепт душе може се наћи у скоро свим културама и религијама, мада интерпретације њене природе доста варирају.

Стари Египћани веровали су у двоструку душу, једну која надживљава смрт али остаје у близини тела, и другу која одлази у сферу смрти.
Рани Јевреји нису схватали душу као нешто одвојено од тела, али каснији јеврејски писци почели су да праве разлику.
Хришћанска теологија прихватила је грчки концепт бесмртне душе, наговештавајући да је Бог створио душу и пренео је на тело у зачетку.
У хиндуизму свака душа или атман створена је на почетку времена и заробљена је у земаљском телу; у смрти, душа прелази у ново тело према законима карме.
Будизам негира идеју душе, додајући да је сваки осећај индивидуалног илузоран
Citiraj
 
 
+5 #17 vernik 12-12-2016 17:30
E jesi R.Pecelj maestralno objasnio sta je dusa.Vidi se ucen covek.Tek sada mi je jasno sto nisi prosao kod komunista.Bio si pametniji od nji,a oni pamet ne trpe.Svaka cast
Citiraj
 
 
-1 #18 bosko 12-12-2016 20:14
Све то што си написао ја одавно знам. Само да на твој текст додам (нисам сигуран да сам у праву) душа на грчком је психа на латинском анима. Распитај се код доктора за психу (обично су то психолози) ако то ниси знао, да ли је психа стање свести. Међутим нисам неко ко зна пуно о психи али остаје оно што си сам написао, односно преписао из нечег.
Комотно си могао да кажеш, да постоје четири поимања душе.
Суптанцијалне: Душу схватају као посебно биће- независно и има сопствене услове опстанка.
Динамичке: Виде душу као силу која оживљава и покреће тело.
Теорије идентитета: Душу сматрају као два модуса истог исконског јединства.
И задње материјалистичк е теорије, које поричу постојање душе. (што је по мени једино исправно)
Душа је нешто НЕМАТЕРИЈАЛНО, сам си то рекао. Ја сам управо зато и поставио питање душе како бих те навукао да кажеш то што си рекао.
Ако је нешто нематеријално онда не може осећати, ни бол, ни радост, нити постојати. Ово је јако важно јер разбија мантијашку демагогију о животу после смрти. Управо на то наседа раја јер прихватају нешто што је исконструисано давно кад људи нису пуно тога знали, а и тешко је прихватити да живот има крај.
Сети се приче "Еро са онога света".
Citiraj
 
 
+3 #19 vernik 12-12-2016 20:58
Bosko slazem se sa tobom za popove.I ja kazem da mi oni nisu potrebni kao veza sa Bogom,niti to vera a pogotovo Isus,nije propagirao.Svaka kuca je Crkva ,a svaki covek svestenik koji zna da ocita tropar,koji je vezan za neki verski obred.
A sto se tice duse,ja vise verujem da je dinamicka,KOJA KAO SILA OZIVLJAVA I POKRECE TELO.Ovo je tacno,pa zato postojie animatori ili animacije,koje slikama daju ili dusu,ili ih ozivljavaju.Takodje mislim da zivot ima kraj,ali uslovno,jer covek je ziv sve dok ima neko da ga se seca.
Citiraj
 
 
+2 #20 R.Pecelj 12-12-2016 22:08
Druže Boško ja sam odmah na početku naglasio " Па ево у најкраћим цртама :"
Ti i ne ćitaš šta ja napisa, čim pitaš "Комотно си могао да кажеш, да постоје четири поимања душе." ?
Dalje, zaboravio si da prepišeš šta je duša po teoriji aktualizma (duša je skup duševnih procesa, zbivanja i funkcija ).
Termin "psiha" ja nisam ni pominjao ???
Boško ti nisi imao predmet Logiku u građevinskoj školi a ja jesam u Gimnaziji. Zato ti se dešava da povremeno izvodiš pogrešne zaključke !!!

Što bi rekao ATEISTA :

Pozdrav brez ljutnju :-?
Citiraj
 
 
+1 #21 R.Pecelj 12-12-2016 22:45
Da mi nastavimo dalje. Ovo je za sutra ! :lol:

Vladika Nikolaj Velimirović :

"Ako putnici znaju, recimo, koliko je kamenova u kaldrmi puta i koliko je zrna peska pod kaldrmom, i ako znaju imena sveg drveća i svih travki što rastu pokraj puta - šta im pomaže sve to znanje, ako ne znaju gde je put počeo, i gde će se završiti, i odakle su pošli i kuda idu? "
Citiraj
 
 
0 #22 posetilac 13-12-2016 07:03
Pa dobro R.Pecelj,jesi li ti prijaelj Bosku ili nisi?
Citiraj
 
 
-3 #23 bosko 13-12-2016 08:41
Па друже Рашо, од нас двојице, један заиста није добро разумео или пак добро прочитао. Ти заиста ниси споменуо психу али си зато намерно или случајно превидео да сам написао да на грчком душа значи психа а на латинском анима. Даље ја јесам ишао у гимназију и полагао малу матуру.
Твој вајни Николај који има више лупетања него правог размишљања (залудан поп и говеда крсти). Онај који иде путем сигурно зна одакле је пошао и где је пошао. Мислим да је сугурно 80% младих унапред знало шта желе бити, тако да им није важно, док су ишли свом циљу, од чега је пут направљен, мада пут може бити и трновит, и посут ружама као и онај политички застрт црвеним тепихом.
Верниче твоје поимање душе у сликама не доказује да заиста постоји душа у смислу неке силе, која споља или изнутра покреће тело. Апсолутно се слажем са тобом да човек може бити жив и после смрти али у сећању живих људи на њега. Али тврдњу да неко живи после смрти негде горе на небу, у рају или паклу, је жвака стара од кад се човек усправио на ноге и постао свесно биће. Потреба за развијањем људске свести кроз миленијуме се кочи од стране религије. Што је свест јача религија је слабија и обратно.
Сад ћу и ја да споменем владику Николаја (мада нисам имао намеру) Николај: "Зашто испитујеш високе небеске тајне кад ни херувими потпуно не схватају. Веруј само да је тако и вера ће ти донети награду, Јер вечно благо, бесмртно живовање и царевање није обећано знању него вери"
Citiraj
 
 
+1 #24 posetilac 13-12-2016 10:18
E pa dobro Bosko,posle ovako iscrpnih prepisivanja,st a predlazes omladini u vezi vere?
Citiraj
 
 
0 #25 R.Pecelj 13-12-2016 11:40
Svim Karađorđevićima a posebno Prestolonasledn iku NJKV Aleksandru Karađorđeviću i njegovoj porodici čestitam Krsnu slavu Svetog Andrije Prvozvanog.

Велики династички грб краљевске породице Карађорђевић :



Dinastija Karađorđevića :

Citiraj
 

Dodaj komentar

Sigurnosni kod
Osveži


 
 

Previous Sledeća
  • 1
  • 2
BIOSKOP 85 od 12. do 18. septembra 2019.
 ANGRY BIRDS FILM 2, 3D, sinhronizovano12. i 13. septembar u 17.30h14. i 15. septembar ...
Detaljnije o programu
BIOSKOP 85 od 19. do 25. septembra 2019.
PRIČA O IGRAČKAMA 4, sinhronizovano19. i 20. septembar u 17.30h21. i 22. septembar u 15.30h ...
Detaljnije o programu

 



Valjevo - Lajkovac - Beograd
05;  06;  07;  08;  09;  10;  11.15;  12;  14.15;  15.45;  18;

Valjevo - Ub - Beograd
05.30;  06.45;  7.45;  09; 10;  12.30;  13.30;  14.30;  16; 17;  16.50;  18;  19;

Valjevo - Novi Sad

07; 10.;  12.45 (izuzev nedeljom),  18.50;

Valjevo - Niš

16;  17.30

Valjevo - Kragujevac
08;  16;
 
Autobuska stanica Valjevo 014/221482
Evropa bus 014/232 128

TAKSI PREVOZ U VALJEVU / TAXI STANICE

ALKO taxi  014/ 243 003 
HALO taxi  014/ 290 029
KULA taxi  014/ 290 290  
MAXI taxi   014/ 222 111  
PATAK taxi   9701
PINK taxi   014/ 29 29 29
RAVNOGORAC taxi  9704 
RADIO MOBIL taxi  014/ 215 000  
VALJEVO taxi  9702

Valjevo-Beograd Centar (Prokop)
4,35;  06,00;  09,06;  12,27;  17,007;  19,59;

Valjevo-Beograd
05,04;  18,24;

Valjevo-Bar
10,47;  22,48;

Železnička stanica Valjevo   014/221697

 
Staro Valjevo

Divcibare Ski Resort
2012 © Akter Design | Pravila korišćenja